نوشتن به جای مسکن

از لب شعرم بنوشی درد هستی را

از لب شعرم بنوشی درد هستی را

فکرهای روزانه، در باب زندگی، تکنولوژی و فلسفه های هست بودن!

آخرین مطالب

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱۴:۴۱۲۳
مرداد

چند مدت پیش مناجاتی خوندم از محمدرضا جلائی‌پور که به زبان فارسی و با ادبیات و مفاهیم امروزین نوشته شده بود. جدا از بعضی بندها که به نظرم کمی subjective بود و نمیشه گفت که قطعا همه همین چیزی که ایشون گفتند رو از خدا درخواست میکنند به نظرم این نوع صحبت با خدا خیلی جالب و دوست داشتنی بود. خدا رو دست یافتنی تر و در عین حال صمیمی تر لمس کردم. می‌تونید مناجات رو از اینجا بخونید:

ماه رمضان و مناجاتی به زبان امروز / محمدرضا جلایی پور

مناجات

قبل از خوندن این مطلب تصمیم گرفته بودم تا تمامی دعا‌ها و خواسته‌هایی که دارم رو با به صورت لیست در بیارم و بعد از نماز‌ها یا در اوقات خاص اونها رو با خدا مطرح کنم. خوندن کار آقای جلایی پور بر آنم داشت که بیام و این لیست شخصی رو هم به زبان بهتری بنویسم تا بتونم با لذت بیشتری از خدا درخواستشون کنم. آنچه که در پی میاد تلاشی است برای رسیدن به این مقصود. البته در میان مناجات من بخش‌هایی‌اش کاملا شخصی است، نکته دیگر اینکه بعضی جاها هم خیلی شبیه به ادبیات آقای جلائی‌پور هست: 

۱- خداوند یاری دهنده! در برابر دشمنان انسانیت و دشمنان آیین‌ات یاری‌مان کن تا با بهره گیری از تفکر، علم و تکنولوژی، جهانی بسازیم که هر انسانی از آرامش و امنیت سهمی برابر داشته باشد.

۲- خدای یاری سان! دل‌هامان اندوهگین از جنگ، نابرابری، ظلم و بیماری است. شفاگر دل‌هامان باش با رساندن آخرین یاوری که برایمان اندوخته‌ای.

۳- پروردگار آمرزشگرم! هر دو پدر‌بزرگم، مادر‌بزرگم، و تمامی بزرگان را قرین رحمت و آمرزشت گردان. مقامی عطایشان کن تا در جوار حضرتت متنعم از بی‌بدیل ترینِ نعماتت، جاودانه بزیند.   

۴- خدای همیشه پابرجا! به وسیله ورزش منظم، مراقبه و ارتباط معنوی، سلامت جسم، روح و روان عطایمان کن تا تن‌درست و پابرجا برای ساختن جهانی بهتر دست در دست هم بکوشیم.

۵- خدای زندگی بخش! ما و اطرافیان و عزیزانمان را از بدی و شرور بیماری های صعب چون انواع سرطان‌ها،‌بیماری‌های اتوایمیون چون ام‌اس و پسوریازیس، فشار خون بالا و پایین، چربی خون، بیماری‌های مغزی چون آلزایمر و پارکینسون،‌پوکی استخوان، سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، هپاتیت‌ها، بیماری‌های روحی و روانی، افسردگی، اضطراب، استرس و ناامیدی، ناتوانی جسمی و از شرور مشکلات زمین‌گیر کننده و مسکنت در پناه مهر و عطوفتت نگاهداری کن. 

۶- خدای پناه دهنده! پناهمان ده از بلایای طبیعت و بلایای آفریده دست انسان‌ها؛ از سیل، زلزله، صاعقه، سقوط از بلندی، از تصادفات، از آلودگی آب و هوا، آلودگی مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی.

۷- خدایی که همیشه بوده‌ای و خواهی بود! عمری طولانی، با سربلندی و سلامت و خشنودی  از زندگی و با کمترین آثار گذران آن در روح و جسم روزی‌مان کن و بر ما منت بگذار تا این عمر طولانی را در راه خشنودی تو بگذرانیم.

۸- خدای مهربان! انسان‌ها و مسلمانان را از شر نامهربانان مسلمان و نامسلمان حفظ کن. داعش، القاعده، طالبان، صهیونیسم و هرکه برای امنیت و آرامش جهان سدی است استوار از میان بردار.

۹- خداوند روزی دهنده! زندگی آرام،‌ بی‌دغدغه، بی‌تحریم، معنوی، پر‌رونق و بی‌درگیری را روزی ایرانیان بگردان.

۱۰- خداوند عالم! همراهی‌مان کن تا در کسب علم و دانش همواره کوشا، اموزنده و سربلند باشیم. کمک‌مان کن تا در راه آموختن علم و دانشی قدم برداریم که برایمان سودمند باشد و به حال این جهان و آخرت‌مان مفید واقع شود. از اینکه در گرداب دانسته‌های ناضرور و غیر مفید واقع شویم پناه‌مان باش.

۱۱- خداوند مدبر! یاری‌مان نما تا با کسب علم و دانش فردی مفید برای جهان، انسان‌ها، هم وطنان و هم آیینان خود باشیم. روزی‌مان کن اندیشه‌ورزی، نیت پاک، خدمت صادقانه را و عطامان کن عزت نفس و مناعت طبع در پی شهرت و بزرگی را.

 ۱۲- خداوند آرامش! از اینکه روزگار خود را وقف کسب درآمد برای زندگی کنیم بر حذرمان دار و آنقدر از دریای لطف بیکرانت عطایمان کن که زمانی فراخ برای خودسازی، کمک به هم نوعان، رسیدگی به حال هم‌کیشان، خلوت با خدای خوبی‌ها، انس با همسر و تسهیم خوشی‌ها و لحظات زندگی با نزدیکان داشته باشیم.

۱۳- خداوند مدبر! تدبیری بیندیش تا از امکانات زیستی شرافتمندانه و خورند شأن یک انسان امروزین و متمدن برخوردار شویم. مسکن مناسب در طبیعتی دل‌انگیز، وسیله‌ای برای آمد و شد و امکاناتی برای رفاه زندگی نصیبمان بگردان تا با خاطری آسوده و بی‌دغدغه برای کمک به هم نوعانمان بکوشیم.

۱۴- خداوند آمرزش پذیر! از گناهان ما درگذر و بر کوچکی و ناتوانی‌مان به بزرگی و قدرتت ببخشای که اگر از انسان‌ها گذشت در هنگام چیرگی و برتری امری پسندیده است تو به این نمط اولایی.

۱۵- خداوند انس دهنده! شیرینی و حلاوت انس با خودت و خلوت با حضرتت را به دل‌هایمان با خضوع، به چشمانمان با اشک، به روح‌هایمان با طراوت، به دستان‌مان با خدمت به مخلوقاتت، به افکارمان با درست اندیشی و به گام‌هامان با قدم در مسیر بندگی ات بچشان؛

۱۶- خداوند توفیقات بزرگ! توفیقمان بده به مداومت بر خواندن قرآن و زندگی آموزی از آن، به جای آوردن نماز در دل سیاه شب‌ها، کمک به مظلومان و رنج کشیدگان عالم، شکرگزاری نعمات و الطافت، زیارت مزار اولیائت، هم نشینی با اولیا و محبانت و اشک و خضوع در برابر بی‌کرانت.

۱۷- خداوند آرامش! به ارواحمان امن و آسایش و به اجساممان سلامتی و چالاکی و به وجودمان ایمانی آسودگی بخش عطا کن. بر قدرت درک و حافظه و پردازش اذهانمان بیفزای تا راه و روش درست زندگی و بندگی را درک کنیم و آن را برای همگانِ بندگانت تبیین نماییم.

۱۸- خدای الفت دهنده! روابط اجتماعی‌مان را گسترش بده و یاری‌مان کن تا در این روابط آرامش دهنده، یاری‌گر و ‌شادی بخش باشیم. دستان ما را بگیر تا دستان نیازمندان را بگیریم و قدرتی عطا کن تا بتوانیم نیازهاشان را پاسخ بگوییم.

۱۹- خدای محاسبه‌گر! آگاه‌مان کن که از حساب خویش غافل نشویم،‌منظم،‌دقیق و نکته سنج، عمیق و ژرف نگر، خوش قول و متعهد به عهد‌ها باشیم و در راه تو از هیچ کوششی دریغ نورزیم. اما با این وجود عاقبت و حال ما را با لطف و کرم و فضل بی‌کرانت رقم بزن و نه با حسابگری و برآورد استحقاقی که داریم.

جواد محمدیان امیری
۲۳:۱۴۰۵
مرداد

فقط برای آشنایی با حال و هوای درس‌ها یه معرفی خیلی کوتاه از درس مدیریت پروژه می‌کنم. درس مدیریت پروژه رو دو استاد همزمان تدریس می‌کردند؛ یک بخش درس مدیریت پروژه به سبک و سیاق Project Management Body of Knowledge بود و بخش دیگر درس بحث‌های رهبری و رفتار سازمانی بود. فضای خیلی جالبی بود و کلی مطلب جدید که اصلا تا به حال به این صورت ندیده بودم. یادم میاد که یکی از تمریناتی که در طول درس داشتیم به این صورت بود: یک تیم نرم‌افزای توصیف شده بود که از برنامه‌نویس، تست کننده، مستند‌ساز و یک مدیر کیفیت تشکیل شده بود. جزییات تیم هم در اختیار ما قرار گرفته بود. به این صورت که سن هر کدام از این اشخاص چقدر هست و جنسیتشون چی هست. آیا متاهل هستند یا مجرد و وضع زندگی شخصیشون در حدی که ما از دید یک مدیر پروژه میدونیم چی هست. برای مثال اینکه یکی از برنامه نویس ها یک پسر مجرد هست که صبح‌ها زود میاد سرکار تا بتونه بعد‌ازظهر زودتر بره و برای خودش وقت داشته باشه بنابراین بخشی از وقت رو با تیم نیست. یک خانم برنامه‌نویس که دوتا بچه داره و با شوهرش هم مشکل داره و قس علی هذا. حالا تیم کلی مشکل داشت و به وضوح در حدی که باید کار نمی‌کرد. از ما خواسته شده بود تا با توجه به درس‌ها و با استناد به تئوری‌هایی که خوندیم استدلال کنیم و راه حل ارائه بدیم که این تیم چطور باید به شرایط آرمانی برگرده. قبول کنید بحث‌ها خیلی متفاوت بود با فضایی که در درس‌های نرم‌افزاری ایران با اون مواجه هستیم.

من سعی میکنم از این به بعد مباحث درس‌ها رو برای استفاده سایرین تو این وبلاگ بیان کنم، شاید به درد کسی خورد و تونست استفاده ای بکنه. اگر که فکر می‌کنید این کار جالب نیست می‌تونید با feedback خودتون مسیر نوشتن رو تغییر بدید.

ابتدا درس هایی که سعی میکنم پوشش بدم رو به صورت کلی مطرح می‌کنم:

مدیریت پروژه‌های نرم‌افزای

معماری و کیفیت نرم‌افزار

مهندسی نیازسنجی نرم‌افزار

متریک‌های نرم‌افزار

مدیریت کیفیت نرم‌افزار

مهندسی نرم‌افزار برای پروژه‌های global

تایید و اعتبار‌سنجی نرم‌افزار

راستی پیشاپیش عید بر همه روزه‌داران و نداران مبارک!

جواد محمدیان امیری